svar.

Viki om segt:
Hur gör man när man tränar flyttningar? och när du longerar, exakt vad gör du för att hästen ska sakta av? gör du nåt med linan eller låter den vara i handen? :) Vilket gymnasiet går du på förresten?:)

täntke andra kanske ville veta oxå? så gör ett inlägg om detta och berättar :)

svar:
Hm, jag gör lite olika när jag tränar flyttningar,
  • men en väldigt bra (enligt mej) är när man står vid hästens sida och går mot bakbenet, hästen ska alltså flytta sig i cirkel ifrån dig.

En annan sak är ganska simpelt,
  • Det är att du står framför/på sidan och får hästen att backa, står du framför vilket kanske är enklare, smackar du och börjar gå mot hästen. När detta funkar brukar det även funka från sidan.


Vid longeringen har jag haft ganska kämpigt med sheron, eftersom han inte gick att longera när ja köpte honom, men så jag har fått göra detta på mitt sätt och detta funkar för mig,

  • Vid avsaktning, ställer mig på sidan och använder rösten mycket, säger både "prrr" och "saaakta" detta lyssnar han riktigt bra på och lyder.

  • Vid halt, även här ställer jag mig på sidan och här använder jag mej bara av "prrrr" och gärna lite ljusare i rösten här. Använder inte linan utan bara rösten på både avsaktning och halt.

Här ser du/ni en video från igår när jag tränade och har lagt till beskrivning så ni kan se och förstå lite bättre och du får svar bättre :)

TIPS; HA FULLSKÄRM ELLR ZOOMA! ifall ni inte ser.. då det e mörkt




Hoppas du fick bra svar på dina frågor och fråga gärna igen om det är nåt mer du undrar!
Jag går förresten på "Plusgymnasiet" som inriktning "stylist" :)


PUSS OH HEJ! :)

(sheron fick vila idag)


Kommentarer
Postat av: Ina Ögren

Sv: på jula :)

stylist? låter spännande ;)

2011-11-16 @ 20:33:49
URL: http://ponnyskruttarna.wordpress.com/
Postat av: Ida

SV: Plugga? Njaa... :P

2011-11-16 @ 20:46:51
URL: http://druttssonpruttsson.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Duktiga ni är!! :D

Haha älskar när den lilla hunder kommer och skäller ;))

2011-11-17 @ 16:27:12
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0